Årskrönikor

Kulturföreningen Sticket startade 2006. Här följer en kort historik över vad vi sysslat med!

2006

Vår förening bildades då vi skulle ut på vår första barnteaterturné. Vi spelade Lejonjakt och det var Musik- och Teatervänner som arrangerade.

Sommaren 2006 spelade vi En midsommarnattsdröm som friluftsteater i Stadsparken i Jönköping.

2007

Vi deltog i Skapa-projektet som Jönköpings kommun drev med stöd av Allmänna arvsfonden. Vi spelade pjäsen "Trollet och tiden" för barn i förskoleklass. Det följdes upp av att vi åkte ut till barnen och tillsammans med de skapade egna pjäser som de visade upp för sina anhöriga.

2008

Tog vi fart med en ny genre och satte upp vår första revy, "Möss i maktens korridor". Det var en revy full av bra musik och en rejäl dos politisk satir. Vi spelade på Kulturhuset i Jönköping.

2008 var också året då barnföreställningen "Kalaset" Hade premiär

Vi gjorde vår andra revy, "Galenskaper", också denna gång med satir och musik.

Vi spelade en hel del barnteater bla på Kulturskolans evenemang Liv och Kolifejs i stadsparken.

Vi hade också premiär på "Esmas drömmar" som bland annat spelades under nationaldagsfirandet i rådhusparken.

2010

Vår tredje och senaste revy "Vargavinter" spelades på Kulturhuset. Det var valår och namnet anspelade på den vargavinter borgarna bjudit på.

2011

Vi hade också nypremiär på "Esmas drömmar" , denna gång med fler musiker och skådespelare. Vi spelade bland annat på Trädgårsdfesten i Huskvarna.

"Mötet" hade premiär. En enaktare där August Palm möter en tändsticksarbeterka.

Mötet spelades i samarbete med Tändsticksfabriken utanför tändsticksmuseét.

Med anledning av att Strindbergåret fick vi uppdrag av Jönköpings Kommun att göra en barnföreställning som byggde på någon av Strindbergs verk. Resultatet blev "En Drömsaga" som spelades på bibliotek i Jönköpings län.

2013

"En liten julsaga" hade premiär på Kulturhuset Spira. En dockteater baserad på Charles Dickens julsaga.

Vi spelade också Mötet i Huskvarna på Kaffe me drömmar och en hel del barnteater. Bla vår återkommande sommarturné under midsommarveckan

2014

Året då vi slog publikrekord. 450 barn i Mjölkafållan i Huskvarna när vi spelade Esmas drömmar. Vi mottog också ett kulturstipendium från ABF och spelade Mötet på deras årsmöte.

Vi turnerade med Kalaset och En liten Julsaga.

2015

Inga premiärer men gjorde i vanlig ordning en liten sommarturné och vi spelade barnteater i olika sammanhang. Bland annat i Folkets park i Värnamo och på familjefesten i Gislaved. Turné på skolor i Värnamo Kommun arrangerad av Kulturskolan i Värnamo. Vi spelade "En liten julsaga" på bland annat kulturskolan i Värnamo och Österängens konsthall.

2016

Ett händelserikt år som startade med ett antal spelningar på asylboenden i Jönköping och Gislaved. Vi fick ett fantastiskt mottagande och detta ledde till ett stipendium av rotary och ett fortsatt arbete för målgruppen då vi inför 2017 sökte medel av Region Jönköpings Län för projekt "Sagoskogen". Vi har också hunnit med en hel del förskolespelningar och biblioteksspelningar. Under läslovet hade vi premiär för vår jubileumspjäs "En Midsommarnattsdröm - eller hur prinsessan blev så modig".

2017

2017 började med en turné i Jönköping och Värnamo med Sagoskogen. Ett projekt som finansierades av Region Jönköping som en del av satsningen på Kultur för integration.

Vi har också besökts DHB Västs årsmöte, Mossleskolan i Värnamo, Hok och Mjölkafållan. Vi har också dammat av "Mötet " och spelade på Folkets Park i Norrahammar på Forum för Jämställdhet.

2018

I mars och april gjorde vi ett skapande skola projekt på Rydaholms skola i Värnamo Kommun. Det avslutades med en dockteaterföreställning med årskurs 2.

Vi gjorde vår längsta utflykt då vi spelade på Urkultfestivalen i Näsåker.

Vi spelade också i Huskvarna folkets park, Öxnehaga bibliotek, på stadsdelsdagar, fredsloppet i Göteborg mm.

2019

Vi spelade En midsommarnattdröm-eller hur prinsessan blev så modig vid ett antal tillfällen. Vi började året med att spela på Auditioret på Gummifabriken i Värnamo.

Vi spelade också på tre olika områdesdagar arrangerade av Vätterhem. Under våren arrangerade vi en Kulturkväll med teater och musik på Rosenlunds Herrgård.

Vi deltog på Scenkonst Jönköpings sommarkul på ödlan och återupptog Kalaset med en kul spelning på Gränna bibliotek.

2020

Under våren blev en del föreställningar inställda på grund av Coronan. Men under sommaren spelade vi Trolljakt i Hok, Österängen, Gränna, Jönköping , Huskvarna, Råslätt, Virserum och Silverdalen, tack vare fint samarbete med Scenkonst Jönköping, Folkets hus och parker och Vätterhem. I oktober spelade vi Mötet på Spiras lunchlyrik.

2021

Ett år präglat av Corona. Vi jobbade med inspelning av våra låtar och musikvideos till några av dem. Vi hann också med några sommarspelningar av Trolljakt och under hösten började vi repetera en ny pjäs som kommer att ha premiär under våren 2022

Senaste kommentarer

16.03 | 10:14

Välkomna!

15.03 | 08:15

Vill gärna boka tre biljetter till föreställningen 2:a april!

06.07 | 16:37

Hej Va kul! Jag mailar er, hittade adressen info@ojahembygd...

06.07 | 14:54

Gemla Hembygdsförening kan vara intresserade av någon av Era föreställningar